Tämä on ensimmäinen blogipostaus tällä palstalla. Blogio on tarkoitettu Keuruun lukion opiskelijoille, missä he voivat jakaa ajatuksia, mielipiteitä tai kokemuksia. Blogioon voi myös lisätä videoita esimerkiksi penkkareista tai wanhojentansseista.

Jyväskylän yliopiston aineopettajaopiskelijat tulivat pitämään lukion kakkosille projektipäiviä. Ryhmämme otti osaa sometiimiin. Tavoitteenamme oli edistää lukiolaisten vaikutusmahdollisuutta sekä osallisuutta. Halusimme, että opiskelijat pääsevät vaikuttamaan koulumme somen käyttöön.

Lähestyimme ensimmäisenä Instagramin käyttöä. Ajatuksena olisi se, että opiskelijat saisivat haettua opinto-ohjaajaltamme tunnukset halutessaan päivittää Keuruun lukion instagramtiliä omilla kuvillaan. Esimerkiksi tapahtumien, kuten puolivälipäivän kulusta voisi opiskelijat päivittää kuvia kulissien takaa. Opinto-ohjaaja toimisi tunnusten haltijana sekä sisällön suodattimena. Toimintaa määrittää yhteiset pelisäännöt fiksusta internetkäyttäytymisestä. Instagramissa voisimme myös pitää kyselytuokioita, joissa esimerkiksi lukiosta kiinnostuneet voisivat kysyä kysymyksiä opiskelijoilta.

Snapchattiin ajattelimme perinteistä abisnäppiä, joka kuitenkin laajennettaisiin koko vuodelle. Siellä voisimme helposti tiedottaa nuorempia opiskelijoita vaikkapa pikkujouluista. Abit voivat myös viihdyttää nuorempia opiskelijoita kuvilla ja videoilla kouluarjesta.

Facebook säilyisi virallisena tiedotuskanavana, johon päivitettäisiin tiedot esimerkiksi koulutusesittelyistä ja muista tapahtumista.

Youtube voisi toimia ns. pilvipalveluna, johon voisi ladata opiskelijoiden tapahtumavideoita penkkareista, wanhoista ja puolivälipäivästä. Sieltä ne olisivat myös helposti ladattavissa blogioon kaikkien nähtäväksi.

Instagram kyselyn perusteella olemme saaneet kannatusta päivittää Instagramia enemmän.

Projekti edistää lukiolaisten osallisuutta antamalla opiskelijoille mahdollisuuden osallistua Keuruun lukion sosiaalisten medioiden käyttöön, sekä lukion kotisivujen blogin päivittämiseen. Projektista on hyötyä tulevaisuuden työelämässä opittujen taitojen takia.Opimme muokkaamaan nettisivuja ja tekemään oppilaitokselle asiallisia postauksia.

Jatkuvuutta voidaan taata antamalla esimerkiksi Instagram tunnukset innokkaalle oppilaalle päivittääkseen esim. juhlapäivinä kulisseista tai muuten vaan kouluarjesta.

Tekijät: Aino Jyrkkiö, Elina Lepola, Jutta Esterhuizen, Mila Borg, Tiia Rossi